انواع گيربكس صنعتي انواع گيربكس صنعتي .

انواع گيربكس صنعتي

گيربكس صنعتي چيست و در كدام صنايع كاربرد دارند?

گيربكس صنعتي يك دستگاه مكانيكي است كه براي انتقال حركت و گشتاور بين موتور و سيستم‌هاي ديگر در صنايع مختلف استفاده مي‌شود. وظيفه اصلي گيربكس صنعتي تغيير سرعت و گشتاور ورودي را به سطحي كه سيستم هدف در آن بهينه عمل مي كند تنظيم مي‌كند.

گيربكس صنعتي معمولاً شامل يك مجموعه از دنده‌ها، شافت‌ها و روان‌كننده‌ها است كه به همراه سيستم‌هاي ديگري مانند بلبرينگ‌ها، پيستون‌ها و جعبه‌ها در يك يا چندين واحد ساختاري مرتبط قرار مي‌گيرند. با تغيير نسبت دنده‌ها، گيربكس صنعتي قادر است حركت دوراني ورودي را به حركت دوراني با سرعت و گشتاور مورد نظر در خروجي تبديل كند.

گيربكس‌هاي صنعتي در صنايع مختلف استفاده مي‌شوند. برخي از كاربردهاي رايج گيربكس صنعتي عبارتند از:

صنعت خودروسازي: گيربكس‌هاي صنعتي در خودروها براي انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها استفاده مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند نسبت دوران موتور را تغيير دهند تا سرعت و گشتاور خروجي را مناسب براي شرايط مختلف رانندگي فراهم كنند.

صنعت ساخت و ساز: در ماشين آلات ساختماني و ليفتراك‌ها، گيربكس‌هاي صنعتي براي انتقال قدرت از موتور به مكانيزم‌هايي مانند بالابرها و چرخشي كه بارهاي سنگين را جابجا مي‌كنند استفاده مي‌شوند.

صنعت پتروشيمي و نفت و گاز: در تجهيزاتي مانند پمپ‌ها، فن‌ها و كمپرسورها، گيربكس‌هاي صنعتي براي انتقال قدرت و تنظيم سرعت و گشتاور استفاده مي‌شوند.

صنعت فولاد و معدن: در دستگاه‌هايي مانند كوره‌هاي فولادسازي و ماشين‌آلات استخراج معدن، گيربكس‌هاي صنعتي استفاده مي‌شوند تا حركت دوراني را از موتور به سيستم‌هايي مانند نوار نقاله‌ها و تسمه‌هاي نقاله انتقال دهند.

صنعت غذايي: در دستگاه‌هايي مانند آسياب‌ها، مخلوط‌كن‌ها و خميركن‌ها، گيربكس‌هاي صنعتي براي انتقال قدرت و تنظيم سرعت و گشتاور استفاده مي‌شوند.

اين فقط چند مثال از صنايعي هستند كه از گيربكس‌هاي صنعتي استفاده مي‌كنند و در عمل همچنين صنايع ديگري نيز از گيربكس‌هاي صنعتي بهره مي‌برند.

 

گيربكس شافت مستقيم چيست?

گيربكس شافت مستقيم (Direct Shaft Transmission) يك نوع سيستم گيربكس است كه در آن قدرت مستقيماً از موتور به شافت خروجي منتقل مي‌شود، بدون استفاده از هر گونه سيستم كنترل مياني مانند دنده‌ها يا كلاچ. به عبارتي ديگر، در گيربكس شافت مستقيم، شافت خروجي به صورت مستقيم به شافت موتور متصل مي‌شود و قدرت مستقيماً منتقل مي‌شود.

 

اين نوع گيربكس بيشتر در برخي خودروهاي مسابقه‌اي و اتومبيل‌هاي سريع و عملكرد بالا استفاده مي‌شود. از مزاياي گيربكس شافت مستقيم مي‌توان به كاهش انتقال توان و كاهش هدررفت انرژي اشاره كرد. با عدم وجود سيستم كنترل مياني، زمان تاخير در انتقال قدرت نيز كاهش مي‌يابد كه بهبود عملكرد واكنش خودرو را ممكن مي‌سازد.

 

مهمترين محدوديت گيربكس شافت مستقيم اين است كه به دليل عدم وجود سيستم كنترل مياني، انتقال نيرو و سرعت واحد است و قدرت و سرعت موتور بايد به‌طور مستقيم به خروجي انتقال داده شود. به همين دليل، اين نوع گيربكس بيشتر در مسابقات موتورسواري و خودروهاي مسابقه‌اي استفاده مي‌شود كه به سرعت بالا نياز دارند.

    


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۲۵:۴۹ توسط:مدير موضوع: نظرات (0)